Verhuizing in en naar Heerhugowaard

Verhuist u naar of binnen Heerhugowaard? Dan moet u zich inschrijven in de gemeente. Geef dit dan zo snel mogelijk aan ons door, uiterlijk 5 werkdagen na uw verhuizing.

Verhuist u vanuit het buitenland naar Heerhugowaard? Kijk dan op de pagina Verhuizing vanuit het buitenland.

Verhuist u van Heerhugowaard naar een andere gemeente? Dan meldt u de verhuizing bij uw nieuwe gemeente.

Regel online uw verhuizing Voor het invullen heeft u uw DigiD nodig

Wie kan de verhuizing doorgeven

Iedereen van 16 jaar of ouder geeft voor zichzelf de verhuizing door. U kunt ook voor iemand anders de verhuizing doorgeven:

  • samenwonende echtgenoten of geregistreerd partners: voor elkaar
  • ouder, voogd of verzorger: voor hun kinderen jonger dan 16 jaar
  • ouder dan 16 jaar: voor hun inwonende ouders
  • curator: voor een persoon die onder curatele is gesteld
  • het hoofd van een zorginstelling: voor iemand die in een zorginstelling gaat wonen

Verhuisdatum

  • Binnen 5 dagen na uw verhuizing moet u uw nieuwe adres aan de gemeente doorgeven. Als u uw verhuisaangifte later dan 5 dagen na uw verhuizing doet, telt de datum van de aangifte.
  • U kunt uw adreswijziging doorgeven vanaf 4 weken voor uw verhuizing.
  • U ontvangt binnen een week na de datum van uw adreswijziging een schriftelijke bevestiging dat uw aangifte is verwerkt. Als u uit een andere gemeente naar Heerhugowaard komt, kan het langer duren voor uw inschrijving is verwerkt.

Verhuizing doorgeven in het gemeentehuis

U kunt uw verhuizing ook persoonlijk doorgeven in het gemeentehuis.
's Ochtends tot 12.30 uur is er bij burgerzaken vrije inloop. Vanaf 13.30 kunt u alleen terecht op afspraak (ook op vrijdagavond).

Maak een afspraak

Meenemen

  • een geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of verblijfsvergunning)

Soms zijn aanvullende documenten nodig

Soms vraagt de gemeente u om aanvullende documenten, zoals een huur- of koopcontract van de woning.

Verhuist u naar een (zorg)instelling? U heeft dan een verklaring van de (zorg)instelling nodig of een kopie van de zorg- of huurovereenkomst bij die (zorg)instelling.

Verhuizen en parkeren

Verhuist u naar een gebied waar een parkeervergunning geldt? Dan heeft u een parkeervergunning nodig. Heeft u de verhuizing online doorgegeven, dan moet uw verhuisaangifte eerst zijn doorgevoerd. Hierna kunt u pas een parkeervergunning aanvragen of wijzigen.

Ga naar parkeervergunning particulier

Boete bij onjuiste inschrijving of verkeerde informatie in de BRP

U kunt een 'bestuurlijke boete' krijgen als u bewust of onbewust bijdraagt aan onjuiste informatie in de Basisregistratie Personen (BRP). De bestuurlijke boete is maximaal € 325,00  

In de volgende gevallen kunt u een boete krijgen: 

  • Als u niet voldoet aan uw plicht om tijdig uw adreswijziging door te geven 
  • Als u uw verhuizing doorgeeft met valse documenten. 
  • Als u iemand toestemming geeft om zich in te schrijven op uw adres, terwijl die persoon daar niet woont of niet gaat wonen. 
  • Als u iemand toestemming geeft voor een briefadres op uw adres, terwijl die persoon een woonadres heeft. 
  • Als u geen informatie geeft bij een adresonderzoek 
  • Als u gevraagde akten of andere bewijsstukken niet inlevert (bij geboorte, huwelijk of overlijden in het buitenland) 
  • Als u zich voor het eerst in Nederland inschrijft en de gevraagde bewijsstukken niet inlevert. Bijvoorbeeld een geboorteakte of een huwelijksakte.