Waarschuwing voor internetoplichters

Er zijn websites die zich als tussenpersoon aanbieden voor diensten van de gemeente. Zij vragen geld, doen hier niets voor en hebben ook gelijk uw persoonsgegevens. De gemeente Heerhugowaard werkt niet samen met andere websites voor het maken van afspraken of het regelen van gemeentezaken.

Altijd direct via de gemeente

Regel uw gemeentezaken alleen via de gemeentelijke website, via het adres www.heerhugowaard.nl. Controleer altijd of u op de website van de gemeente zit. Voor paspoorten, rijbewijzen, identiteitskaarten kunt u online een afspraak maken. Voor overige zaken belt u 14 072 (van maandag tot en met vrijdag, van 09.00 uur tot 17.00 uur). Het maken van een afspraak is altijd gratis. En heeft u een uittreksel nodig? Regel dat dan online via onze website.

Stuur nooit een kopie op van uw paspoort of ID-kaart

De online bedrijven die zich voordoen als bemiddelaar, vragen in sommige gevallen om een kopie van een paspoort of ID-bewijs op te sturen. Zij zeggen dit nodig te hebben, bijvoorbeeld om een uittreksel aan te vragen. Trap er niet in! Deze bedrijven kunnen misbruik maken van uw identiteit. Lees meer over identiteitsfraude op de website van de Rijksoverheid. Slachtoffers van oplichting raden wij aan om aangifte te doen bij de politie.

Veiligheidstips

Waar moet u op letten als u veilig online zaken wilt regelen?

  • Kijk goed naar het internet adres in uw adresbalk. Dit moet www.heerhugowaard.nl zijn.
  • Voor het maken van afspraken bij ons, begint het internet adres altijd met: afspraken.heerhugowaard.nl/services.
  • De meeste formulieren op onze website vult u in met DigiD.
  • Zoekt u op Google? Kijk dan goed of de website die u wilt bezoeken geen advertentie is (Google plaatst advertenties vaak bovenaan).
  • Bij twijfel: vraag het aan de gemeente of iemand in uw omgeving!
Naar overzicht